måndag 16 januari 2012

Första riktiga dagen

”My goodness! Ah! Vad i? Ööh? Halledosingen så söt!” det är så jag har tänkt sen jag kom hit när jag ser folk göra det ena eller det andra. Och det är allt ifrån 4 pers på en motorcykel till bäbisar till åsnor på gatan till up-in-your-face-människor till galenkörning (som jag har upptäckt kanske inte är så galen ändå, marockanerna kan köra men det är bara ordning i kaoset) osv. Och språkbarriären finns där, helt klart. Jag hängde en del med en av städerskorna/hjälpen på riaden idag. Hängde med och köpte bröd och ägg och hjälpte till när hon lagade frukost. Men kruxet är att om du inte pratar franska eller arabiska är det, ja lite svårt. Jag var beredd på det men att det skulle vara såhär svårt visste jag inte. Jag har ju läst franska men den sitter alldeles för långt bak för tillfället så jag ska försöka ta en franskakurs undertiden jag är här. Hade gärna läst arabiska också för den arabiska som jag kan kommer jag inte långt med, men att ta en kurs har jag tyvärr inte alls tid med.

Läste en intressant grej igår också: Morocco is a country roughly the size of Sweden. By contrast, it has about three times as many people as Sweden (just over 28 million), who on average earn about one sixteenth of the annual income of Swedes. Det ni.

Och måste verkligen bli bättre på att ta kort.. påminnelse till mig själv!

Inga kommentarer: