onsdag 18 januari 2012

Dag nr 5

(Skrivet 13:20)
Sitter just nu i riaden* och tar det lite lungt. Mina dagar börjar kl 7 här och jag är ju inte alls van vid det så det tar ett tag att ställa om. Och alla intryck gör att jag däckar vid 21-22 varje kväll, såå trött! Har hunnit gå lite i medinan idag - ännu mer up-in-your-face-människor :P. Handlat grönsaker och postat brev med Maria, utan henne (eller någon annan i familjen) skulle det inte gå ännu. Har även varit inne i en lite finare butik här i medinan - Aya's. Stammisar är bland annat Julia Roberts och Sarah Jessica Parker, såg även fler bilder av Barbra Streisand och Prince där inne. Liiite konstig känsla att veta att man har stått på samma plats och Aya's är inte en stor butik men har Fruktansvärt Fina saker!!

* Riad är egenligen ett stort familjehus med en innergård utan tak men här används många riader som restauranger, hammams och hotell/vandrarhem. Men dom är självklart inte lika stora som hotell men inte lika billiga och enkla som vandrarhem, det är helt enkelt riader. Riaden som jag hjälper till med (och sitter i just nu) heter Riad Saba (http://www.riadsaba.com/).

(Skrivet 16:20)
Tillbaka på riaden, nu uppe på taket (det är inte ett taktak utan terass uppe på taket). Jabrane (min värdpappa) och jag gick iväg och åt lunch på ett "inte så turistigt ställe" och det blev kanin för min del, första gången någonsin och det smakade väl egenligen som kyckling fast lite "enklare", riktigt gott! Och så visade han mig runt i soukerna. Heeelt klart att jag går tillbaka dit! Men egentligen vet jag inte hur smart det är att gå här själv som tjej och när jag dessutom inte ser speciellt marockansk ut, får se. Och så är det även första gången jag har sett ormtjusare och apor á la Herr Nilsson. Och böneutropen är så vackra!

Nej nu är jag sådär trött och helt full på intryck för idag. Det är egentligen lite surreal, är jag verkligen här? :P Och hade med mig kameran men jag hatar att se ut som en turist så jag tar aldrig upp den men egentligen så kvittar det för jag ser ut som en turist hur jag än gör haha. Och förlåt om texterna blir osammanhängande, jag är bara så exalterad :P

Inga kommentarer: