söndag 5 februari 2012

Good to know

I förrgår spenderade jag dagen i Guéliz (den nya modernare delen) och senare inne i Medinan bland soukerna. Började med att gå runt i affärer som Zara, Zara Home(!!!) och älskade Stradivarius. Vakter överallt och priser som inte är speciellt billigare än i Sverige. Gick senare hela vägen in i Medinan. Blickarna man får här som ensam tjej är ja, kanske inte helt uppskattade. Men dom hoppar aldrig på en så det är lungt. När man väl börjar närma sig soukerna så skriks det efter en kors och tvärs - "this way madam", "pretty lady want shoes??". Om du stannar för att "bara titta" så är det kört. Många kan till och med uttrycket "bara titta"...... just sayin'. Och om du har svårt för att säga nej så är soukerna i Marrakech nog det sämsta stället att vara på. Och ännu sämre är det om du inte kan, vill eller orkar pruta. Som tur är så har jag flera gånger innan jag har gett mig in i detta virrvarr av butiker tagit reda på vad allt egentligen ska kosta och om säljaren inte accepterar mitt pris så synd för honom. Bra nog fick jag hjälp av en man (Mahmud) som ägde två butiker och han visade mig kors och tvärs mellan dessa två, han ville inte ha betalt själv (vilket annars är ganska vanligt.. om du guidas någonstans så betalar du några kronor som tack) och var fruktansvärt trevlig! Kan säkert ta kort på sakerna som jag har inköpt och visa er dom, även skriva ut priset om jag kommer ihåg det. Men det som är lite komist är att de handgjorda fina grejerna är så mycket billigare än dom fabrikerade "clean'a" sakerna. Efter två timmar i souken bland 3000(!) butiker tänkte jag korsa Djama El Fnaa, det stora kända torget och ta en taxi hem. Tänkte bara stanna för att ta på mig jackan men ajaj.. att stanna, vare sig det är för att titta på något eller vänta på någon.. inte bra! Schwosh sa det och så hade en kvinna tagit min hand och böjrat måla dit henna på den, kommentera mina ögon och välkomnade mig till landet. Så japp, nu har jag henna på handen också (kan visa ett kort på det också senare). Men jag betalade för något som jag inte ville ha och gick därifrån, tvärs över torget och vinkade till mig en taxi. Väl hemma ville taximannen ha 200 kr av mig, hahaa.. om man inte är vaken här kan detta bli dyrt alltså! Inte en chans att jag gav honom 200 kr för en resa som jag vet sedan innan kostar max 100..

Idag har jag köpte en hel del mat i en matbutik, lärt mig vad "köttfärs" är på arabiska, vad "företagskvitto" är på franska, ätit McDonalds, spenderat eftermiddagen vid en skriskobana i solen och blivit halvt döv på kuppen. Gejen här är att det spelas musik överallt - i matbutiker, klädbutiker, gemensamma utrymmen, dunkadunkamusik á la klubb så högt att man inte ens kan prata. Och det är samma låtar om och om igen. Tycker baaaara synd om dom som behöver jobba i sån musik.

Det här blev väldigt långt och inte har jag några bilder att bjuda på heller, sorryyy.. bara en bild på Mosquee De Tinmel :)


Mosquee De Tinmel

Inga kommentarer: